måndag 28 november 2011


Liten Miliam, inte ens en dag gammal, och en överlycklig mamma!

Jag ligger här klarvaken i sängen och får mer ångest för varje minut som passerar. 6.30 står väckarklockan på, 8.00 står Karro i dörren och då ska jag vara redo. Hur ska detta gå?! Miliam sover i alla fall fint i sin säng och har gjort det sedan 20-21 ikväll. T snarkar på han också.

Jag har funderat på en sak, hur gör ni med era småttingar? Har ni fasta rutiner på när dom ska lägga sig och gå upp (pratar då om natten)? Enda sedan Miliam föddes har jag försökt ha någorlunda fasta rutiner till honom. Han har inte legat i sängen efter 22 någon kväll och han får aldrig sova längre än till 11 (missade det en gång och han sov till 12.30). I början åt han två gånger per natt, första vid 3 och andra vid 6. Efter ett tag blev det bara vid 6 och nu sover han 10-14h per natt. Visserligen kan det vara för att jag har en jävla tur med att ha fått en väldigt snäll bebis, men jag tror det har mycket att göra med mina rutiner och min envishet. Sömn är viktigt, man måste ha den. (Min hjärna var inställd på att vara ensam tidigare och jag bara skulle lyckas få honom att sova hela nätterna.) Så hur gör ni? Bolla lite idéer med mig nu! Annars bloggstrejkar jag.

1 kommentar:

  1. mamma till en prinsessa28 november 2011 kl. 13:38

    Hejj.. jag tycker du har de jätte bra med miliam att han sover så pass länge på nätterna, samtidigt så får du oxå sömn och orkar vara mer pigg o " ta hand om han ". Själv har jag en liten flicka på snart 3månader om två dagar :). Från början tänkte ja direkt på rutin fast än ja visste att de egentligen inte va ngn ide när dom ärså pass små. Men i allafall så blev det att vi la henne runt 21:15- 22.00 där mellan skulle hon då somna inför natten. Från början gick det bra. Hon somnade innan 22 och vi matade henne 1,4,7 3h grejen från början då. Vi har fortsätt med att läggga henne de tiderna men så som det ser idag så kan hon vissa nätter somnat 22 vaknat 04,05 eller somnat 00! och ändå vakna för mat vid 05,06. Förra veckan gjorde hon dag till natt o natt till dag. Gud vad jobbig vecka det var. Men det jag undrar mest över när ska hon egentligen sova längee alltså typ som miliam. Hon är ju snart 3 månader, folk säger " håll ut tills barnet blir 3 månader då sover dom jätte länge" hmm aa de märks väl av i såfall om min lilla flicka kommer någon gång sova så pass länge som din son gör.

    SvaraRadera